torsdag den 2. juli 2015

Jeg ved hvor der findes...

...en have så skøn - i Risskov! 

Så fandt jeg endelig et roligt øjeblik, mens den store leger og den lille sover, og må derfor hellere skynde mig at få vist de smukke ting vi oplevede i Claus Dalbys have. Jeg var jo så heldig, at blive inviteret med på visit af en veninde, som havde vundet billetter til det skønne sted.

Nederst på en lukket vej i Risskov, grænsende op mod skoven, troner et smukt krukkearrangement under en kun knapt udsprungen rose. Bag en stor jernport kan man ane alléen med hundredvis af store kugleformede allium, og der er ingen tvivl: Her bor en mand med stor havepassion. 



Claus Dalby er - ikke overraskende - en glimrende fortæller, omend den del kun fyldte de første ti minutter ud af det to timer lange (korte?) besøg i hans smukke have i Risskov. Han fortalte bl.a. om hans tanker bag  haven og om hvordan han i sin tid, gennem Anne Just, fattede interesse for haven og alle dens muligheder. Noget af det, jeg virkelig godt kan lide ved hans måde, at holde have på er, at han for det første planter tæt, så bedenes planter lukker af ned til den bare jord og skaber et vildt og frodigt udtryk. Derudover fortalte han, at han ikke kæmper for at få ting til at gro i haven, som ikke naturligt hører til - så ingen kunstigt anlagte surbede eller deslige. Endelig arbejder han med (relativt) få forskellige sorter og sætter så istedet mange af dem. Den sidste del især kunne jeg nok lære lidt af, istedet for at lade mig friste af alt hvad plantecentrene har at byde på.

Det var virkelig en stor oplevelse at få et kig indenfor i haven, som man så ofte har set glimt af i bøger og på Dalbys blog. Jeg gik derfra fuldstændig mættet af indtryk og sprængfyldt med inspiration. Overalt er der noget at se på; hvis ikke planter, så stilleben eller bare en enkel figur i sten - begge dele noget han er virkelig god til at bruge i sit haverum. Selvom vi tog turen rundt i haven to gange (nogle steder mere), så dukkede der hele tiden nye ting op, som drog øjet til sig. Derfor vil jeg da også godt advare om billedspam forude, for det må være nok snak for nu ;-)








































6 kommentarer:

  1. Kære Stella.
    1000 tak for dit billedspam som du kalder det. Jeg synes at der nærmest en skøn billedbog over dit besøg hos Claus Dalby. Jeg kan godt forstå at du synes at det var et spændende besøg som gik alt for hurtig. Men du har heldigvis dine skønne billeder, som kan ses igen og igen, og skabe en masse inspiration til din egen flotte have.
    Så tak fordi du ville dele dem med os andre, som ikke er så heldig.
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten,

      Tak for din hilsen. Det er nemlig det skønne ved billeder - de kan genses gang på gang, når mindet om haven begynder at falme.

      Mange hilsner
      Stella

      Slet
  2. Kære Stella dejligt at gense den smukke have, andre får altid lige fotograferet lidt anderledes ting. Smukt indslag som du har fremtryllet. Jeg viser også mine billeder fra mit besøg der i søndags. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina,

      Det er nemlig sjovt det der med hvad den enkelte person lige har fanget med kameraet - jeg må fluks ind og se hvad der fangede dig :-)

      Mange hilsner
      Stella

      Slet
  3. Kan godt forstå at du nød besøget hos Claus Dalby - jeg har selv været der for et par år siden og genkender fuldstændigt hvad du fortæller. Tak for dejlige billeder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anemone,

      Sjovt som du kan genkende tankerne omkring et sådant besøg - kan forestille mig mange sikkert efterlades med lignede tanker efter at have haft fornøjelsen af det skønne sted :-)

      Mange hilsner
      Stella

      Slet